Još jedan pionir je krenuo na put bez povratka. Isao Tomita je preminuo u 84. godini od zatajenja srca.
Pomalo ironično zvuči riječ pionir u kontekstu umiranja, ali Isao je bio baš to. Još davnih šezdesetih je ugledao Moog II sintesajzer u jednom dućanu uvozne robe u Tokiju i nije se smirio dok tu ogromnu mašinu nije donio u svoj studio kojeg je napravio za njega.
Bio je to analogni sintesajzer, monster koji je proizvodio neobične zvukove. Posvetivši se u potpunosti proučavanju i istraživanju mogućnosti Moog-a, Isao počinje sa skladanjem i obradama klasika.
1974. godine, svojim drugim albumom,”Tsuki no Hikari” (“Snowflakes Are Dancing“) postaje svjetski poznat.
Da, elektronska muzika se u to vrijeme penjala na top liste, te je i ovaj album zauzeo svoje mjesto na Billboardu. I ne samo to, album biva nominiran za Grammya te godine.
Tomita – (Mussorgsky) – „Promenade 1“
Nema smisla na ovom mjestu i u ovom trenutku ulaziti dublje u detalje života i opusa ovog velikog skladatelja i inovatora, jer bi me to odvelo daleko.
Isao Tomita je za nas uvijek bio obavijen maglom, mistikom. Potpuno nepoznat medijima, osim s umjetničke strane, djelovao je kao neko mitsko biće iz zemlje Izlazećeg Sunca.
Kad je 1975. izdao album “Pictures at an Exhibition” stavio nas je pred dilemu. Emerson, Lake & Palmer su par godina prije izdali isto djelo i sada smo imali dvije verzije.
Lomila su se koplja razvijale diskusije, tko je bolji i zašto, tko je dublji i zašto ..tko … bile su to nevine diskusije u kojima je u oba slučaja pobjeđivala muzika. No, u tim raspravama je dolazilo do polariteta. Mlađi (u tu sam grupu spadao i ja) su preferirali EL&P, dok su stariji preferirali Tomitinu verziju.
Danas, vidim da su oni stariji ipak možda bili u pravu. Tomitina je verzija potpunija, vjernija je, iako, EL&P verzija ima predivnih trenutaka i u dijelovima u kojima slijedi original, još uvijek dominira.
Bilo je to davno, dok je Isao bio pionir!
Tomita – (Mussorgsky) – „The Gnome“
U međuvremenu je s muzike za slušanje prešao na filmsku muziku i tu ostvario paralelnu karijeru. Za života je snimio više od dvadeset albuma i napisao muziku za nekoliko filmova.
O uticaju koji je imao ovaj čovjek, suvišno je i govoriti. Možda se s ove vremenske distance čini nepotrebno, ali pokušajte dokučiti odakle je došla synt glazba s kraja sedamdesetih i cijelih osamdesetih godina prošlog stoljeća. Odakle je došao izričaj grupa ala Yellow Magic Orchestra ili Flying Lotus?
Smrt je Tomitu zatekla u kreaciji djela “Dr. Coppelius“, koji je premjerno trebao biti izveden u jedanaesti mjesec. Djelo je posvećeno njegovom prijatelju Hideo Itokawi, utemeljitelju rock izraza u Japanu. U predstavi se trebao pojaviti 3D hologram Hatsune Miku, kao ostvarenje Hideovog sna o kreaciji baletnog holograma. (Hatsune Miku je kao hologramska zvijezda ipak oživjela!)
Nemam običaj u nekrologu donositi snimke koje je pokojnik napravio za života, ali u ovom slučaju jednostavno moram napraviti iznimku. Siguran sam da je Isao za ogroman broj poznavatelja muzike ostao enigma, kako opusom tako i životom.
Namjerno sam stavio dva fragmenta sa albuma “Pictures at an Exibition”, koji je u originalu i u obradi EL&P manje više svima poznat.
Ja nisam vlasnik autorskih prava fotografija, videa ni muzike. Stoga, sva prava idu samo stvarnim vlasnicima. Ako ste pak vlasnik fotografije, videa ili muzike, kontaktirajte me mailom, koji se nalazi na stranici “Info”, i video sa svim sadržajima će biti uklonjen sa portala.
I am not the owner of either the image, video or the original songs. Therefore, all rights go to their respective owners. If you are the owner of the image, video or any of the songs, write to me a private message, located on “Info” page, and I’ll delete this video immediately.