Po treći put u kratkom roku Led Zeppelin se našao na raskrižju. Ne želeći reciklirati uspješnu formulu najprije su krenuli prema akustičnom izričaju s trećim albumom, te se četvrtim donekle vratili težem, ali daleko sofisticiranijem od onog s prva dva albuma grupe.
Peti album je tražio nove horizonte i pristup. Jimmy Page, Robert Plant, John Paul Jones i John Bonham su bili spremni. Sami su si bacili rukavicu u lice i prihvatili izazov. Bio je to veliki rizik, ali to je jednostavno bio njihov put i zato i jesu najveći!.
“Houses of the Holy” je izašao i postavio upitnike iznad mnogih glava, uključujući i autora ovih redaka. U biti, ništa nije nagovještavalo kojim će putem krenuti grupa, tako da bi svaki izričaj koji derivira od znanog bio iznenađenje. Ovakvog je pak malo tko očekivao.
Sjećam se kupovine albuma (po inerciji!) i prvih slušanja. Nisam mogao sakriti razočarenje, jer ipak, bio sam dijete (sirovog) riffa.
No Led Zeppelin ne bi bio to što jest da polako, ali sigurno nije sjedao na svoje mjesto. I da, sjeo je da ne može bolje. Prihvaćajući album kao evolucijski korak u životu grupe, prihvatio sam ga kao i milijuni diljem svijeta. Bez ostatka!
Ipak moram reći da ga je veliki dio kritike objeručke prihvatio na samom izlasku, a i veliki dio publike je slijedio u jednakom ritmu.
Album je postao “corner stone” drugog dijela opusa grupe. Po prvi put se dogodilo da na albumu nema obrada. Sve su kompozicije plod autorskog rada članova grupe, poglavito Planta i Pagea. Pomalo sramežljivo, na albumu na površini isto tako dolazi Paul Jones. (Njegova će se uloga kapitalizirati na nasljedniku, albumu “Physical Graffiti”.)
Kad se spozna da album nosi buduće standarde grupe, onda je težina gornje teze i te kako bitna, jer je postalo očito da su se Plant, Page i Paul Jones profilirali kao vrhunski umjetnici u punom smislu te riječi. Dovoljno je spomenuti “The Song Remains the Same”, “The Rain Song” i “No Quarter” da bi sve postalo jasno.
Interesantna je sudbina naslovne kompozicije “Houses of the Holy”, koja nije našla mjesto na albumu kojemu je dala ime. Njenih “pet minuta” će doći kasnije, objavljena je na nasljedniku, “Physical Graffiti”.
Led Zeppelin – “No Quarter”
I pored ogromnog zaokreta kojeg je donio, album “Houses of the Holy” postiže nevjerojatan komercijalni uspjeh. Samo je u Americi do 1992. godine 11 puta certificiran platinastom tiražom (što znači, 11 000 000 primjeraka!).
I danas pomalo nevjerojatno, ali u vremenima kad su divovi hodali zemljom, skoro pa normalno. Album je bio gotov, produciran, prve edicije vinila odštampane, ali omot je kaskao. Prva verzija omota kojeg je napravio veliki Storm Thorgerson (“Dark Side of the Moon”) je bila odbačena, te se krenulo s novim, još kontroverznijim dizajnom.
Baziran na priči Arthur C. Clarka “Childhood’s End”, Hipgnosis (kojeg je član i Storm!), kreće u nevjerojatnu avanturu i snima dvoje djece na ogromnim naslagama kamenja u Sjevernoj Irskoj (originalno zamišljena lokacija u Peruu je odbačena, jer bi album previše kasnio s izlaskom). Deset dana je trajala frustrirajuća epopeja snimanja, da bi napokon u studiju Hipgnosisa omot dobio svoje finalne obrise.
Na omotu albuma, kao i na prethodnom, nije se pojavila nikakva informacija o imenu i grupi. Jedina iznimka je bila u Americi, u centralnim područjima, gdje je manager grupe dozvolio diskografskoj kući da album zapakuje tako da se naljepnicama na celofanu koji ga je omatao, pokriju gole guzice djece na omotu.
Samo iz ovoga je očito da svaka, apsolutno svaka sličnost s događajima i osobama iz prošlog i ovog stoljeća zadire u područje znanstvene fantastike.
Nažalost!
Led Zeppelin – “Houses of the Holy” / full album
Ja nisam vlasnik autorskih prava fotografija, videa ni muzike. Stoga, sva prava idu samo stvarnim vlasnicima. Ako ste pak vlasnik fotografije, videa ili muzike, kontaktirajte me mailom, koji se nalazi na stranici “Info”, i video sa svim sadržajima će biti uklonjen sa portala.
I am not the owner of either the image, video or the original songs. Therefore, all rights go to their respective owners. If you are the owner of the image, video or any of the songs, write to me a private message, located on “Info” page, and I’ll delete this video immediately.
*Sve naknade za autorska i srodna prva regulirane ugovorom s Gradski Radio Trogir!
*All copyright, royalties and related fees regulated by the contract with Gradski Radio Trogir!