Što se više novoga može kreirati unutar već prenapučenih granica izričaja, a da on sam sebi ne postane svrha?
Svi znamo, bar oni pismeniji, kako je završilo razdoblje „l’art pour l’art“ -a i koje je posljedice imalo po kreativnu komponentu razdoblja. Sama činjenica da su u ogromnoj većini remek djela epohe danas bezvrijedna, kako u slikarstvu, tako i u muzičkoj umjetnosti, samo po sebi dovoljno govori.
Imati ispred sebe album koji sadrži izričaj toliko puta već preslušan, izričaj s toliko varijacija i derivata od osnovnog, znači biti skeptičan spram njemu i od prve note ga uzimati s debelom dozom rezerve.
Jer, što tu ima što bi me moglo zainteresirati nakon pola stoljeća konzumacije, da je mlada janjetina, dosadilo bi?
I stvarnost po tko zna koji put, na moju sreću, opovrgava predrasude i neka glupa uvjerenja.
4 Hombres & Flowery su stari poznanici Thrill Blues Festivala u Trilju. U biti, njihov početak, pa i uspon je genetski vezan za njega. U prvim godinama su popunjavali termine predgrupa, dok je „zvizdan“ još na nebu. No, to ih nije omelo da na posljednjem službenom Thrill Blues Festu otmu show headlinerima.
Iz gusjenice u prekrasnog leptira. Aj malo san pretjera, ali tako je nekako bilo. Njihov posljednji nastup je bio sve samo ne pokušaj sviranja na velikoj pozornici, bio je to samouvjereni nastup grupe koja je posložila svoje kockice, raščistila dileme i krenula kao jedan. Rezultat nije izostao.
Logičan slijed je bio album. Iako su na pozornici odsvirali manje više cijeli sadržaj albuma, nakon dvije godine kad je izašao, ipak se neminovno nametalo pitanje. I da, odgovor na to pitanje je potvrdan.
Da, 4 Hombres & Flowery su ne samo odradili kulturno sve što su zamislili, već su u studiju (za divno i rijetko čudo) otišli debeli korak dalje, zvuče daleko bolje nego u živo. (morat će se dobrano potruditi za koji dan na petom Thrill Festu i demantirati album kao najveći domet.)
U čemu je kvaka?
U puno toga, ali ajmo najprije od kraja. Produkcija im je odlična. Ne samo da je balansirana, ne samo da je majstorski odrađena, već je slika prepuna sitnih, jedva zamjetnih zvukova, koji kao začin garniraju muzičko jelo u stilu vrhunskih chefova.
Prekrasno!
Drugo, gitare, dvije su gitare upregnute u kola koja vuku kompoziciju. I za razliku od daleko razvikanijih bendova koji koriste više gitara u studiju i na pozornici, ovdje je svaka za sebe svoj svijet, a zajedno ista galaksija. Na stranu što su dionice ukusne, na stranu što neke dionice graniče s najljepšim trenucima velikana iz prošlosti, na stranu što ih je jednostavno lijepo čuti, ali logika izlaganja nota jest ona kruna koja krasi svaku, ali doslovno svaku kompoziciju.
Prekrasno!
Ajmo na treće, ritmika i rifovi. Moćno, na trenutke grmljavina, kao da je riječ o nekom teškometalnom uratku, a ne o skoro pa klasičnom rocku na steroidima. Bubnjevi, bas, kao jedan, a opet svaki svoje. Neprimjetno, kao i kod svih velikih, a opet moćno, kao i kod tih istih velikih. Tu i tamo s kratkim izletima, ali brzo natrag u okrilje zajedničkog cilja.
Močno!
Kompozicije su klasika žanra, ali odsvirane, isporučene s energijom koja je žanr digla na nebeski nivo. Struktura, poznata, bezbroj puta viđena, ali kao i seks, uvijek isto, a opet različito!
Obrada „Emine“, pun pogodak. Jer, ma koliko se o tome i ne govorilo, sevdah jest balkanski blues. I to je bend i te kako pokazao u ovoj kompoziciji. Vrhunski obrađena s nevjerojatno efektivnim gitarskim uvodom.
Prekrasno!
I naposljetku Cvijeta Livadić (koju neki zovu i Iva Ivković Ivanišević) sa svojim vokalom. Na prvom nastupu u Trilju je skoro bilo bolje ne čuti, nego čuti. Na drugom je skrenula pogled na sebe i na trećem briljirala. Na albumu nastavlja strmu uzlaznu liniju, gazeći koracima „od sedam milja“ prema vrhu svog kreativnog naboja. Da li može više, bolje, autentičnije, ofkors, odgovor na sva pitanja je veliko DA!
No, u fazi u kojoj se nalazi nije mogla bolje odigrati svoju ulogu unutar benda. I kao što sam napisao u jednom od osvrta na živi nastup, o njoj će se još i te kako čuti (volio bih unutar benda, jer ovako savršeno funkcioniraju!)
4 Hombres & Flowery su snimili odličan album. Album koji se sluša s lakoćom, ali ta lakoća nije njegova težina, dapače, svaka nota i svaki udarac ritma nam ukazuje na studiozni i minuciozni pristup svakoj kompoziciji. Naporan rad na pisanju, brušenju kompozicija je neprimjetan kad se album stavi na gramofon, ali zvuk koji dolazi iz zvučnika neuvijeno kaže, 4 Hombres & Flowery su zagrizli veliki zalogaj, odgrizli ga bez da su se lecnuli i bacili nam ga pred noge.
S uživanjem sam se sagnuo i uzeo ga!
Ja nisam vlasnik autorskih prava fotografija, videa ni muzike. Stoga, sva prava idu samo stvarnim vlasnicima. Ako ste pak vlasnik fotografije, videa ili muzike, kontaktirajte me mailom, koji se nalazi na stranici “Info”, i video sa svim sadržajima će biti uklonjen sa portala.
I am not the owner of either the image, video or the original songs. Therefore, all rights go to their respective owners. If you are the owner of the image, video or any of the songs, write to me a private message, located on “Info” page, and I’ll delete this video immediately.
*Sve naknade za autorska i srodna prava regulirane ugovorom s Gradskim Radio Trogir!
*All copyright, royalties and related fees regulated by the contract with Gradski Radio Trogir!