Banco del Mutuo Soccorso!

Velikani s Apenina!

Banco del Mutuo Soccorso ili samo Banco je progresivni rock sastav koji dolazi sa prostora Apeninskog poluotoka, odnosno Italije. Bend se osnovao u gradu Marino nedaleko od Rima, 1970. godine.

Muzičko jezgro benda sačinjavali su braća, klavijaturisti Vitorio i Giani Nocenzi i izvanredni vokal Francesto di Giacomo, dok se za bubnjevima nalazio Per Luidji Kalderoni, na bas gitari je bio Renato di Angelo i konačno na solo gitari – Rodolfo Malteze.

Banco del Mutuo Soccorso je bio bend u progresivnom svijetu muzike, koji je svoje muzičke uzore našao u velikanima toga doba. Velikanima koji su svojim muzičkim izražajem postavili stupove i okvire moderne muzike, koji su poslužili kao oslonac mnogim bendovima rane faze prog-rocka, kao i epigonima ovog pravca, koji će kasnije doći u formi neo-prog-a.


Banco del Mutuo Soccorso – “Non mi rompete”

Riječ je dakako o velikanima kao što su Emerson, Lake & Palmer (ili skraćeno EL&P), Jethro Tull i Gentle Giant. Poznavatelji ovog žanra jasno će uočiti spone kojima je ovaj bend povezan sa gore spomenutim bendovima, ali će i osim toga uvidjeti jasnu distinkciju koju je ovaj sastav napravio eklektičkim izražajem ukrašenim tradicionalnim talijanskim narodnim melosom. Glavna spona sa pomenutim bendovima sa Otoka, ako se tako može reći, je u fokusu izričaja na zvuk klavijatura i hammond orgulja, kod Banca sviranih od strane Nocenzi brače.

Glavna karakteristika benda je složena tekstura zvuka koju zajedno kroje braća Nocenzi svojim kompleksnim melodijama na klavijaturama, upravo onako kako je još to najbolje znao raditi Keith Emerson iz EL&P-a. I kad na sve ovo dodamo glas Franceska di Giacoma, onda dobijemo bend koji je u kratkom periodu osvojio ne samo talijansko, već i međunarodno tržište. Dakako, zahvaljujući svojem originalnom i kvalitetnom zvuku.

Zajedno s progresivnim rok sastavima Le Orme i Premiata Forneria Marconi, Banco će činiti veliku trojku Apeninskog poluotoka.

Banco del Mutuo Soccorso će se afirmirati i na međunarodnoj sceni, kada nakon svoja prva tri izdana albuma prijeđe pod pokroviteljstvo produkcijske kuće ,,Manticore”, osnovane od strane stadionskog giganta, EL&P-a.

Podsjetimo se, bilo je to vrijeme kad im je malo tko mogao parirati po slavi, pogotovo u progresivnim vodama. Pridruživanje Banca se u biti zbilo na insistiranje članova EL&P-a, poglavito, Keith Emersona. On je bio taj koji je nakon što ih je upoznao, zatražio od njih da za Manticore snime album na engleskom jeziku.


Banco del Mutuo Soccorso – “Metamorfosi”

Svoj debi album Banco je izdao 1972. godine pod istoimenim nazivom grupe, dakle ,,Banco del Mutuo Soccorso”. Album je donio izuzetno zrelo stvaralaštvo, koje je bend obilježilo već na samom startu karijere. Na samom je početku jasno je odredio progresivne staze, kojima će se bend kretati u budućnosti sa sve više i više uspjeha.

Na albumu se nalazi veoma ambiciozna skoro dvadesetominutna tema ”Il Giardino del Mago“, koja zajedno s temom ‘’Metamorfozi’’ predstavlja oličenje progresivne muzike. Više nego obećavajući prvi album ponosno je naslijedio sljedeći album, koji je ne samo opravdao, nego i nadmašio svojega prethodnika. Te iste godine, bend će iznijeti na vidjelo još jedno remek-djelo žanra.

Riječ je o albumu po imenu ,,Darwin!’’ koji će biti još uspješniji od prethodnika i na talijanskoj top listi će dospjeti na četvrto mjesto. Bilo je očito je da se bend nalazi na vrhuncu svoje kreativnosti!
Album predstavlja kompaktnu cjelinu i teško je izdvojiti neku temu koja bi se posebno isticala iznad ostalih. Jednostavno, skoro da svaka sekunda snimljena na albumu donosi nešto novo, nešto što je ispunjeno energijom, koja će slušatelja osvojiti i čvrsto ga držati skoncentriranog na ono što se odvija na muzičkom platnu. I tu je bar jedan od osnovnih razloga, zašto je ovaj album poseban.

1973. godine, bend ulazi u studio i snima novi album po imenu ‘’Io Sono Nato Libero’’. Album je dočekan sa pozitivnim kritikama. Kako kvalitetom, tako i muzički, opravdao je status nasljednika „Darwina!“. Teško je povjerovati u to, da se može za nepune dvije godine izdati tri ovako muzički bogata, značajna i iznad svega kvalitetna albuma.

‘’Io Sono Nato Libero’’ je na samom startu krenuo na veliko. Počinje sa petnaestominutnom temom pod nazivom „Canto nomade per un prigioniero politico“, koja je jedna od najljepših koje je bend snimio u cjelokupnom opusu, i eto ako inzistirate, možda je to ta tema koju bih izdvojio iznad ostalih na ovom albumu. Album je nastavio sa fenomenalnom igrom klavijatura braće Nocenzi, kao i sa fantastičnim vokalom Franceska di Giacoma, te postao još jedno izuzetno djelo u nizu.

Ova tri albuma, koja su povezana neraskidivom niti, predstavljat će magnum opus benda. I biti reprezentativni primjerak i esenca, koju će bend u većoj ili manjoj mjeri zadržati tokom sedamdesetih godina prošlog stoljeća.


Banco del Mutuo Soccorso – “Canto di Primavera”

Nažalost, dolaskom osamdesetih, bend će početi gubiti tlo pod nogama. S pauzom od dvije godine nakon snimanja prva tri albuma, uslijedio je sljedeći album koji će jednostavno nositi ime po skraćenom nazivu grupe ”Banco”. “Banco“ je nastao na temelju prva tri albuma. Naime, „Banco“ je izdan na engleskom jeziku i pod pokroviteljstvom ‘‘Manticore Recordsa”. Po izlasku album zasjeda na desetom mjestu top liste, tik uz rame prethodnika. Svrha ovog albuma i nije bila da donese nešto novo na kreativnom planu, naprotiv, album je prvenstveno bio namijenjen za strano tržište i upoznavanje publike van Apenina sa opusom grupe. U tome je i uspio.

1976. godine Banco izdaje album pod nazivom ‘‘Garofano Rosso”. Album je snimljen kao instrumental za film talijanskog redatelja, Luigi Faccinija. Na albumu se primjećuje odsustvo di Giacomovog vokala, što je u najmanju ruku neobićno, da ne kažem anomalija u opusu grupe. Sam album predstavlja izvjestan odmak od progresivnog izražaja ka prevladavajuće ambijentalnim vodama, iako se progresivne karakteristike na momente jasno ocrtavaju. No jasno je da u ovom slučaju, progresivna crta nije igrala veliku ulogu.

Ipak, može se reći da album i dalje predstavlja sasvim solidno muzičko ostvarenje, iako udaljeno od progresivnog pristupa prethodnika. Da dodam uz to još jedan interesantan podatak. Naime, album je dostigao #8. poziciju na listi popularnosti, što je u odnosu na prethodne albume ipak napredak na komercijalnom polju.

1978. godine Banco izdaje album ”…di terra”, koji predstavlja po mnogima možda najkompleksnije djelo u opusu. Realiziran je uz učešće orkestra pod nazivom ”Orchestra dell’Unione Musicisti di Roma”. Sam album baziran je na poemi Franceska di Giacoma i sastoji se od kraćih instrumentalnih kompozicija uglavnom srednjeg trajanja. (što je po parametrima prog-roka uglavnom 5-7 minuta)


Banco del Mutuo Soccorso – “L’imprevisto”

Bend će ovaj put akcent staviti na utjecaje iz klasične muzike i time ponovo zauzeti mjesto koje mu je ranije,  na početku karijere, dominantno pripadalo.

Istina, sam album i dalje je veoma zrelo muzičko ostvarenje i prikazao je Banca u do sad ne viđenom svjetlu. Album je suita koja se sastoji iz sedam dijelova izvedenih od strane orkestra iz Rima i čitavoga benda. Na momente podsjeća na najljepše trenutke Mike Oldfieldovih melosa i predstavlja dostojan epilog najkreativnije faze Banca.

Banco će i u osamdesetim godinama nastaviti sa uspješnim produciranjem mnogobrojnih „hitova“. To je bila adaptacija koja je bila neophodna kako bi bend nastavio svoju egzistenciju u novim muzičkim previranjima. Na sreću, i u tim vodama Banco će uspješno plivati, kao i u sedamdesetima u progresivnom rocku. Ovo, dakako nije bio izoliran slučaj. Ovakvu promjenu će u ostalom napraviti i ostali progresivni rock sastavi i generalno čitav rock pokret u skladu sa zahtjevom masa i potrebom tržišta za novim proizvodom, usmjerenim sve više prema komercijalnim vodama.

I na samom kraju, jedna tužna informacija.
Jedan od glavnih aktera ove priče o uspjehu i upornosti je bio i Francesco Di Giacomo. Prošle godine u drugom mjesecu pogiba u prometnoj nesreći. Ovaj osvrt i sve vezano uz njega je posvećeno ovom velikom čovjeku i humanisti.

R.I.P. Francesco!

na vrh