Kameleon roka, David Bowie izdaje dvanaesti studijski album „Heroes“.
Kao i kod svih velikana, brojevi albuma apsolutno ništa ne znače do trenutka dok ih se ne smjesti u kontekst i okruženje u kojem su nastala.
Tako i s ovim albumom.
Stoga, uvod u ovu crticu bi trebao izgledati ovako: Kameleon roka, David Bowie izdaje drugi album „Berlinske Trilogije“. Takvom formulacijom album već u samom startu biva definiran i smješten ondje gdje pripada. A pripada najplodnijoj Bowievoj fazi stvaralaštva, kad je koketirao s eksperimentom, usvojio avangardni pristup, te odavao počast svojim korijenima u Kraut Rocku. Trilogija je inače u svim aspektima posebna faza Bowievog stvaralaštva, kako radi samog trenutka, lokacija gdje se snimala i miksala, pa do odabira suradnika, koji su redom svi ponikli iz progresivnog undergrounda.
Dakle, priča počinje okupljanjem za snimanje albuma „Low“, koji se snima u Švicarskoj, a miksa u Berlinu, stotinjak metara od Berlinskog Zida, s naoružanim stražarima. Odabir Berlina nije bio ni malo slučajan. Pored uvijek prisutne asocijacije na buran život između dva velika rata, Berlin je postao sinonim za sivilo i sumornost ljudske psihe.
David Bowie – “Beauty and the Beast”
Baš to okruženje se idealno uklopilo u Bowievu svakodnevnicu, jer bio je to period kad se Bowie “skidao” s heroina i dakako, sve je to nosilo u sebi svoju cijenu.
Na prethodniku, albumu „Low“ se okupila „creme de la creme“ ondašnjeg undergrounda, zajamčivši album na granici avangarde i eksperimenta.
I baš se to i dogodilo!
„Low“ je uz sve to ipak idealan uvod u „Heroes“, koji je doduše u nešto vedrijim tonovima donio tmurnu svakodnevnicu Bowieve unutrašnje tjeskobe, rastrgane bolom u vapaju za heroinom. Nije za ništa Tony Visconti izjavio nakon izlaska albuma, da mu je „Heroes“ vjerojatno zadnji veliki album kojeg je producirao u životu. Još uz to, za producentskim pultom je sjedio i Brian Eno, siva eminencija eksperimenta prošlog stoljeća.
A i jedna mala epizoda može osvijetliti nastajanje ovog albuma, na isti način. Naime, Bowie i Eno pozivaju Roberta Frippa iz Amerike, da im se pridruži na snimanju. Fripp odgovara, da je King Crimson u hibernaciji i da već tri godine nije uzeo gitaru u ruke, pa ako su spremni riskirati, da dolazi. Dakako, poziv je ostao, Fripp sjeda u avion, s aviona ravno ulazi u studio, uzima gitaru i u jednom dahu, bez ikakvih proba i nasnimavanja, odrađuje solo dionicu za uvodnu temu „Beauty and the Beast“. Pored još dvije verzije snimljene tog dana, ipak je prva ušla u mix za finalno izdanje na ploči. Slijedio je poznati rif koji je ukrasio naslovnu kompoziciju “Heroes”, i … . Ukratko, Robert Fripp je ostavio neizbrisiv trag na ovom albumu.
David Bowie – “Heroes”
I na ovom, kao i na albumu „Low“, Bowie odaje počast Kraut Rocku, ovaj put kompozicijom „V-2 Schneider“. Tema je posvećena članu Kraut grupe Kraftwerk, Florian Schneideru.
Album zauzima „samo“ gornje pozicije top lista, što i nije čudno s obzirom na koketiranje s avangardom i uticajima koje je provario kroz svoj nastanak. No, ipak, „Heroes“ se smatra za najveće ostvarenje Davida Bowiea.
Dakako ukusi prevladavaju i kod ovog ocjenjivanja, pogotovo kod Bowiea, koji je prolazio kroz mnogobrojne mijene, kreirajući armije fanova baš kod pojedine. Stoga, nekome je draži „Ziggy Stardust..“, nekome „Let’s Dance“, a nekome „Heroes“.
I na kraju, o poziciji, kako onda tako i danas.
Melody Maker i New Musical Express, dva najuticanija muzička magazina epohe, su proglasili album „Heroes“ za „Album Godine“. U Engleskoj se penje do #3 mjesta nacionalne top liste albuma, i na listi stoji neprekidno 25 tjedana. Iz razumljivih razloga, u Americi postiže skromniji rezultat, penje se do #35.mjesta Billboarda.
Interesantno je u ovom kontekstu, da je album u Njemačkoj izdan s naslovnom kompozicijom „Heroes“, pjevanoj djelomično na njemačkom jeziku.
I možda najveće priznanje od kolega umjetnika, je stiglo od John Lennona. Prilikom snimanja albuma „Double Fantasy”, 1980. godine, izjavio je da mu je želja da „napravi nešto tako dobro kao što je album „Heroes“.
David Bowie – “Heroes” / full album
Ja nisam vlasnik autorskih prava fotografija, videa ni muzike. Stoga, sva prava idu samo stvarnim vlasnicima. Ako ste pak vlasnik fotografije, videa ili muzike, kontaktirajte me mailom, koji se nalazi na stranici “Info”, i video sa svim sadržajima će biti uklonjen sa portala.
I am not the owner of either the image, video or the original songs. Therefore, all rights go to their respective owners. If you are the owner of the image, video or any of the songs, write to me a private message, located on “Info” page, and I’ll delete this video immediately.
*Sve naknade za autorska i srodna prava regulirane ugovorom s Gradskim Radio Trogir!
*All copyright, royalties and related fees regulated by the contract with Gradski Radio Trogir!