Grupa Yes je na vrhuncu kreativnog naboja, ali i komercijalnog segmenta. Album „Tales from Topographic Oceans“ je poharao top liste, turneja ukazala na beznačajnost i najvećih dvorana, te se grupa lagano selila na stadione.
U tom ozračju grupa ulazi u studio pod budnim okom javnosti, ali i medija. Odjednom „bomba“. Rick Wakeman napušta grupu radi umjetničkog mimoilaženja. Njegove klavijature su činile osnovu izričaja, njegova solo točka je bila jedan od centralnih trenutaka svakog koncerta i naposljetku, njegov prilog aranžmanima kompozicija su bili nemjerljivi. Jon Anderson, Chris Squire, Alan White i Steve Howe su se našli na brisanom prostoru. Daleko od toga da nisu mogli sami i bez Ricka, ali, … .
Počela je potraga za zamjenom. Čak je i Vangelis bio na audiciji, ali nažalost, nije uspio popuniti prazninu koju je Rick ostavio. Tada na scenu stupa Patrick Moraz, klavijaturista s obje noge u undergroundu i poprilično okrenut jazz izričaju. Svjesni rizika, uzimaju Patricka za člana i počinju s novim materijalom. Pokazalo se da je izbor Moraza ipak dio dobar potez, jer je pored svježine u izričaju donio jazz kolorit u zahtjevni izričaj grupe. Koliko su bile zahtjevne dionice pjesama najbolje govori podatak da je na prvim koncertima turneje sa sobom nosio šalabahter s podsjetnicima, pa čak i cijele partiture, kako bi pravilno odsvirao svoje dionice. No, nakon nekoliko koncerata ipak izlazi sam sa svojim klavijaturama. A njih je oko njega bilo, .. na tone, … . Ne za ništa, jer ono što je on isporučivao rijetko je, ako ikako bilo viđeno na pozornicama diljem svijeta.
Rezultat rada u studiju s Morazom je izašao u obliku albuma „Relayer“, koji izlazi i pobire lovorike, kako svježinom pristupa i kompleksnošću izričaja, tako i radi samog Moraza koji ipak neočekivano ostavio veliki trag na muzičkoj slici grupe.
Yes – “Sound Chaser”
Turneja koja je uslijedila po izlasku albuma je bila, malo je reći, trijumfalna. U Americi cementiraju božanski status i kreću na pohod po stadionima, na kojima se redovno okuplja na desetke tisuća posjetitelja.
I ono nevjerojatno, zahvaljujući statusu kojeg su imali, prethodnim albumima koji jesu letjeli po top listama, ali nikad na prvo mjesto, „Relayer“ preskače sve prethodnike i parkira se na prvo mjesto Billboard top liste. Allo, govorimo o najvećoj top listi na svijetu, govorimo o albumu koji u sebi nosi kompletan progresivni izričaj pomiješan s jazz elementima. Pa ako hoćete, govorimo o nivou opće kulture koja je bila u mogućnosti prihvatiti ovakav album, dati mu kredite i ostaviti novac na blagajni prodavaonica ploča.
Boravak ovog album na prvo mjesto top liste u Americi je označio sam vrhunac progresivne faze u popularnoj muzici, koji je pak započeo godinu dana ranije boravkom prethodnika, „Tales from Topographic Oceans“ na prvom mjestu UK top liste albuma.
Uglavnom, ovo je bio Yes u najblistavijem izdanju. Nakon ovog albuma grupa ide u hibernaciju kako bi se članovi posvetili solo projektima. Ponovnim okupljanjem počinje faza silaska grupe Yes s kreativne progresivne scene. Grupa i dalje izdaje dobre albume, koji su dobro primljeni, pogotovo na američkom kontinentu, ali sve to ima zahvaliti činjenici da su postojali prethodnici koji su grupu zakovali u zvijezde odakle ih nije mogao spustiti ni jedan loš album ili katastrofalni poslovni potez. Za Ameriku su Yes uvijek bili i ostali YES, ma koliko se sami članovi trudili to upropastiti radi trenutačnih sinekura. No, to je neka druga, malo tužnija priča.
Dotle, uživajte u kreativnomu geniju prve faze jedne grupe koja je postigla sve što se postići dalo, a da ni trenutak nije skrenula s progresivnog kolosijeka.
(Autor omota je, … pogađate, legenda, Roger Dean!)
Yes – „Relayer“ / full album
Ja nisam vlasnik autorskih prava fotografija, videa ni muzike. Stoga, sva prava idu samo stvarnim vlasnicima. Ako ste pak vlasnik fotografije, videa ili muzike, kontaktirajte me mailom, koji se nalazi na stranici “Kontakt”, i video sa svim sadržajima će biti uklonjen s portala.
I am not the owner of either the image, video or the original songs. Therefore, all rights go to their respective owners. If you are the owner of the image, video or any of the songs, write to me a private message, located on “Kontakt” page, and I’ll delete this video immediately.
*Sve naknade za autorska i srodna prava regulirane ugovorom s Gradskim Radio Trogir!
*All copyright, royalties and related fees regulated by the contract with Gradski Radio Trogir!