Pedesete godine prošlog stoljeća, osvit novog civilizacijskog poretka.
Zapad proživljava početak najvećeg civilizacijskog procvata otkako je ljudskog roda. Iz poslijeratnog prosperiteta rađa se nova nada.
I ne bivajući uopće svjesna, Amerika šalje ritmove i zvuk koji će zaraziti cijeli svijet. Sjeme pada na plodno tlo, najprije u Engleskoj. Blues postaje trend, blues postaje sve.
Mladi ga prihvaćaju bezuvjetno i počinje njegova evolucija koja će dovesti do “British boom”-a.
Kažu da je sve počelo kad je Billy Halley izdao singlicu “Rock Around the Clock”. Neki kažu, da je sve počelo kad je Chuck Berry izdao singlicu “Roll Over Beethoven” i “Johnny B. Goode” Drugi pak kažu, sve je počelo s Elvis Presleyjem i njegovim legendarnim “Heartbreak Hotel” i “Jailhouse Rock” A neki drugi pak kažu, sve je počelo onog trenutka kad Beatlesi ulaze u studio i počinju sa snimanjem svog materijala.
Ako se mene pita, počelo je sa svime nabrojenim. Sve ovo je bilo sastavni začin novog jela. Prajuha se počela zagrijavati do točke vrenja. Nije trebalo dugo čekati, i na pozornici su se počeli stidljivo pojavljivati neki novi klinci, prašeći na ručno napravljenim gitarama, izvodeći većinom obrade blues standarda tog doba.
The Rolling Stonesi zauzimaju drugi pol scene, svojim provokativnim, pa čak huliganskim ponašanjem, predstavljajući protutežu uglađenim i pristojnim Beatlesima. Animalsi izdaju “House of Rising Sun”, još jednu veličanstvenu i vječnu obradu blues klasika, Kinks izlaze sa “You Really Got Me”, i niz postaje beskonačan.
Bilo je za očekivati, da će se na sceni pojaviti antipodi tadašnjih rock zvijezda, koji će u svom stvaralaštvu nositi negaciju komercijalne komponente samim pristupom i stilom. Javljaju se prvi znakovi bunta protiv komercijalizacije rocka, stvara se novi pokret, te se po samom osnutku seli u “podzemlje”. Iz tog doba datira izraz “underground”, za muziku koja se odmetnula od komercijalnih tokova i već utabanih struja, kojima je prvenstveni cilj dolazak na top liste.
Syd Barret i Rodger Waters se susreću i pokušavaju realizirati neke druge ideje, neki drugi pristup muzici, putem eksperimenta sa zvukom. Artur Brown sa svojim putujućim rock teatrom za divno čudo zaposjeda vrhove top lista, postaje na kratko dio establišmenta protiv kojeg se borio, Jan Anderson i Mike Abrahams počinju intenzivne probe za ulazak u studio i pripremu prvog albuma, Eric Clapton napušta Yardbirdse, Jack Bruce i Ginger Baker, Graham Bond Organization. Steve Winwood napušta Spencer Davis Group, Keith Emerson vrbuje Greg Lakea, preotimajući adut King Crimsonu, no prvi album je već iza njih i legenda je rođena. John Mahavishnu McLauglhlin napušta Miles Davisa, Tony Williams sanja neku novu muzičku formu, Chick Corea počinje slušati rock, Santana izdaje nepostojeći album, Jeff Beck se sprema ući u studio za prvi solo album, Jimi Page odrađuje turneju s New Yardbirdsima….Jimi Hendrix dolazi u London, Morrison susreće Manzareka, Janis se pridružuje Big Brothersu, Van Morrison napušta Them, Stonesi bivaju uhapšeni zbog zloupotrebe droga... . Canterbury se budi nakon neobičnog sna koji će postati java, Van Der Graff Generator nastupaju pred praznim gledalištima, Black Sabbath počinje svoj tamni pohod na scenu, Ian Hiseman kreče u samostalnu avanturu, Blackmore dolazi u anonimnu grupu Deep Purple, Dylan susreće Andy Warhola, Velvet Underground postaju dio tima Tvornice, Peter Green napušta Bluesbrakerse, …i još nebrojeno trenutaka koji su stvorili trenutak prije “velikog praska”.
Pritisak odozdo je postao neizdrživ za establishment, svi šavovi estrade i medija su jednostavno popucali. Ulica i sve ono što je išlo s njom, eksplodirala je u jedan ogroman prasak, pokrivajući cijelu zemaljsku kuglu. Od tog trenutka više ništa nije bilo isto i neće nikada više biti. Juha je bila spremna za serviranje. Stotine, tisuće sastava niče diljem Britanije, prelijevajući utjecaj na Europu i drmajući uspavanu Ameriku. No ova će se probuditi tek najezdom sastava iz Engleske, kad se počinju rađati veliki bandovi na tom kontinentu.
Teško je u par crtica opisati ovaj proces koji je tekao doslovno non stop i evoluirao iz sata u sat. Navečer bi lijegali s jednim, a ujutro se budili s drugim stilom, smjerom, novim, različitim. Vremena su bila izuzetna!
U Americi se rađa Flower Power, generirajući cijelu šumu novih sastava, od kojih su mnogi postigli planetarnu popularnost, iako su izašli iz krila undergrounda. U Europi sjeme nije moglo pasti na plodnije tlo. Mladi muzičari, pogotovo akademski obrazovani, nisu željeli ući u uštogljeni establishment, te su se izdvojili i po podrumima i garažama počeli eksperiment s muzikom. Bilo je utjecaja iz Engleske i nešto iz Amerike, u obliku bluesa, ali kontinent je većinom ostao izoliran, te se time okrenuo sam sebi i svojem nasljeđu.
U Njemačkoj se rađa Kraut Rock, s bezbrojnim pravcima i popravcima uz još bezbrojnije grupe. Labava veza među njima je bila manjak utjecaja sa strane i besprigovorna odanost eksperimentu. U Francuskoj se rađa potpuno novi pokret, autonomni pravac Zeuhl, s vlastitim jezikom, i stilom, kojeg je stvorila Magma. U Holandiji buja scena pod utjecajem Focusa i Golden Earinga, oslanjajući se na lepršavu muziku sa srednjovjekovnih dvorova. U Švedskoj raste pokret koji se oslanja na čistu klasičnu tradiciju, te niču sastavi koji su direktno inspirirani klasičnom muzikom, a neki idu toliko daleko, da rade obrade klasičnih djela u rock ruhu. Italija pada pod kapu progresivnog rocka omotanog simfo utjecajima, za njom u stopu ide Španjolska. Ni željezna zavjesa nije bila prepreka prodoru rocka. U Jugoslaviji niču grupe, neke standardom ravne svojim uzorima na zapadu, Mađarska odaje svoj obol pokretu, s dvije perjanice, koje će prodrijeti na zapadne liste. Grčka sa svoje strane šalje emisare na globalnu rock scenu.
Ukratko, cijela zapadna civilizacija je pokorena blues/jaz/simfo verzijom modernog izričaja te njegovih derivata. Sve to skupa, je obilježilo epohu koju zato i nazivam, zlatnim dobom muzike i najvećom demokratizacijom umjetnosti uopće.
O ovome bi se moglo lamentirati još danima, ali kao uvod, dovoljno je.
U ovim emisijama ću pokušati predstaviti najznačajnije i najveće grupe i umjetnike koji su pridonijeli da period od polovine šezdesetih, do početka osamdesetih prošlog stoljeća, bude najproduktivnije muzičko razdoblje u povijesti ljudske kreativnosti. Gledajući s ove vremenske distance, dolazimo do spoznaje da su temelji svega što se danas događa u muzici postavljeni u tom razdoblju. Nažalost evolucijski proces nije tekao u pravcu kreativnog izraza, već prvenstveno prema marketingu i sveopćoj komercijalizaciji. Rijetki su izuzeci koji u stvari potvrđuju to pravilo.
Osvrnimo se načas oko sebe i vidjet ćemo da u muzici, na rock sceni, ne postoji više niti jedna velika grupa, niti je ijedna u usponu. Mnogo je razloga tome, i time ću se baviti, ne toliko direktno, koliko neposredno, kroz emisije. Kao potvrdu iznesene tvrdnje možemo reći da manje više svi stari veliki bandovi koji se ponovo okupljaju radi par koncerata ili snimanja u studiju, bez problem pune dvorane i stadione.
Pa zašto je tome tako, zašto na sceni nema nikoga da zamjeni Led Zeppeline, zašto nema nikoga da parira Doorsima, zašto nema nikoga da okrene svijet muzike kao Mahavishnu Orchestra ili King Crimson, to je pitanje na koja ćemo tražiti odgovor tijekom svih ovih emisija.
Same emisije neću čvrsto grupirati u jednom pravcu ili žanru, već ću pokušati što šire prići cijeloj ondašnjoj sceni, pa će se tako u ovoj seriji naći emisije o grupama Pink Floyd, uz rame s T-Rex ili Cockney Rebel, da bi u sljedećoj zagazio u duboke vode kraut rocka i njemačkog undergrounda, te već sljedeću odletio u Kanadu i predstavio grupu Heart. Ono što hoću reći, u ovim emisijama će svatko tko voli muziku naći nešto za sebe, možda ne u svakoj emisiji, možda čak i ne u svakom nizu emisija, ali na kraju balade, svatko tko bude slušao, bar će otprilike upoznati tijek muzičkih zbivanja toga doba.
Eto!
Dragi slušatelji, bio je to uvod u seriju Music LP-Underground!
*Sve naknade za autorska i srodna prava regulirane ugovorom s Gradskim Radio Trogir!
*All copyright, royalties and related fees regulated by the contract with Gradski Radio Trogir!