Zašto i kako pisati glazbene recenzije / III dio

Razrada teksta

Svrha pisanja recenzije je procjena vaših dojmova o albumu i vaše sposobnosti da glazbeno iskustvo izrazite u književnom smislu. Ono što često navodim je da treba “duh albuma pretočiti u tekst recenzije“. To uključuje opise čimbenika kao što su atmosfera, instrumentacija, žanr, vještina glazbenika, kvaliteta glazbe i njezino trajanje i mnogi drugi aspekti. Pregledi učinka trebali bi pokazati kritičko razmišljanje i razlučivanje.

Imajte ideju što ćete napisati. Autor mora unaprijed odlučiti kako će “odabrati željeni utisak” i kako će ga postići kod čitatelja. Korak po korak podiže se tekst, razvija se poimanje, a uz to se proširuje i upoznavanje materije na temelju dobro izabranih primjera. Pisanje, poput svih umjetničkih oblika, zahtijeva praksu i predanost.

Prvo pišite iz srca, a zatim se vratite i zategnite ili dodajte relevantne informacije ako je potrebno. Razmislite o riječima ili izrazima koji opisuju vašu ideju.

Općenito je najbolje pristupiti pisanju o glazbi na “induktivan” način, prvo utvrđujući činjenice, a zatim ih koristeći kao osnovu za zaključke i prosudbe. Drugim riječima, započnite postavljanjem pitanja i odgovorima na pitanja “što, kada, gdje i tko” o glazbi, a zatim prijeđite na pitanje “kako i zašto”. Nemojte zanemariti ova potonja pitanja; ona su teža, ali daju zanimljive i značajne rezultate – ona daju smisao.

Kao i kod svakog kreativnog pisanja, određeni stupanj strukture može vam pomoći da vladate svojim idejama i radite produktivno. Konačno, kreirajte oblik koji ovim fragmentima omogućuje vlastiti život.

Stvarni postupak pisanja vjerojatno je najkompleksniji i najteže je utvrditi faze cijele stvari. Svaka se recenzija kreira različito i ima svoj osjećaj i ritam. Međutim, u svojim recenzijama uvijek pokušavam postići nekoliko točaka (ne nužno ovim redoslijedom ili važnošću):

• Morate započeti s naslovom, izvođačem i ostalim potrebnim detaljima koji bi čitatelju mogli pomoći u pronalaženju glazbenog djela.
  • Upotrijebite dopadljivi ili opisni podnaslov koji govori o dubokom značenju sadržaja i može sadržavati brojne metafore, kako biste privukli pažnju čitatelja i objedinili smisao recenzije. Vrijedno je razumjeti zašto je pisac djelu stavio upravo ovaj podnaslov.
  • Uvod je najatraktivniji način pokretanja glazbene recenzije i trebao bi nagovijestiti temu recenzije i možda njezinu svrhu. Morate osigurati da privučete pažnju i zanimanje čitatelja da biste potakli nastavak čitanja svoje recenzije, privući ga iz široke perspektive, a zatim ga brzo usmjeriti u tijelo vašeg teksta. Ako vam je teško odmah formulirati o čemu se radi u recenziji, počnite je pisati iz glavnog dijela i dodajte uvod kasnije, kada vam glavnina teksta bude jasna, pa možda i nameće sam uvod.
  • Navedite osnovne biografske informacije kako bi autora i snimke stavili u kontekst (povijesni, geografski, stilski odnosno žanrovski, ideološki i dr.) i kako bi poslužili kao vodič za čitatelje. Kao izazovnije, ove ćete elemente staviti u širi argument, kako se pregled ne bi čitao kao popis činjenica i zapažanja. U osnovi, prenijet ćete detalje koje smatrate važnima kako biste raspravljali o značaju djela. Međutim, biografske informacije ne smiju biti u središtu priče, niti preopširne.
  • Pišite o glazbi, pišite o tekstovima. Ispitajte najdominantnije značajke albuma. Naglasite ljepotu teksta, njegov semantički sadržaj, ljepotu sloga, prenesite njegovo značenje i sadržaj. No imajte na umu da su tekstovi sredstvo za glazbu, a ne obrnuto. Analizirajte estetske izbore, te ukažite na ono što se ističe, koje su najočitije značajke, i snage i slabosti, no ne budite suviše pristrani.
  • Ne citirajte više od nekoliko odabranih tekstova i nemojte detaljno analizirati svaku skladbu. Iznesite svoje točke s jednim ili dva dobra primjera. To je naporno za čitanje, a osim toga besmisleno ukoliko ste uključili i klipove preko kojih se mogu čuti. Recenzent ne bi trebao preopteretiti rad beznačajnim detaljima.
  • Objasnite kako album zvuči. Razmotrite estetske temelje djela – koje ideje autor želi izraziti i kako ih želi izraziti. Kontekstualizirajte ih unutar žanra ili kombinacije žanrova. Navedite njihove utjecaje i suradnike. Ako izraz prkosi žanru ili krši konvencije, objasnite koji se žanrovi ili tradicije preklapaju i kako. Usporedite album o kojem pišete s više/manje poznatom glazbom. Ponekad je usporedba najbolja ilustracija. Ipak, nemojte pretjerivati ​​s ovom metodom.
  • Utvrdite, najbolje što znate, namjeru autora s albumom. Objasnite pojam i glavne teme. Slobodno koristite i autorove citate. Uz pregled, pokušajte se odmaknuti i gledati širu sliku. Iznosi li ovo novo djelo šire stajalište o suvremenom društvu? Sadrži li on rijetke uvide u naš današnji život? Umjetnost je društveni fenomen. Kada to kažem, imajte na umu utjecaj društva na umjetnika koji u tom društvu živi i stvara ili možda čak obratno. Nije uvijek bitno to uključiti, ali ako mislite, recite.
  • Konačno, i možda najvažnije od svega: iako pisanje recenzija obuhvaća različite domene, ima jedan cilj, a to je evaluacija. Navedite svoj općeniti stav prema albumu, argumentirajući svoje mišljenje. Napišite recenziju kao dio uvjerljivog pisanja. Ako vam se album svidio, potrudite se uvjeriti svoju publiku u njegovu vrijednost.
  • Napišite epilog kao poantu svega navedenog; sažeti glavne točke i dati svoje zaključno mišljenje ili izraziti svoje osjećaje – svojevrsnu sintezu. Vaš zaključak trebao bi prirodno proizaći iz tijela vašeg teksta. Ta će se posljednja rečenica vjerovatno utisnuti u pamćenje čitatelja.
  • Pokušajte pisati na izvanredan način. Pisanje recenzija žanr je u kojem morate imati jedinstven način izražavanja svojih misli i dojmova; u suprotnom, vaša će recenzija biti dosadna. No, ne pišite velike količine teksta, ne zamjenjujte kvantitetu s kvalitetom. Bolje je napisati sažetiji, ali detaljniji prikaz od rukopisa o ničemu konkretnom. Recenzije trebaju biti kratki sažeci onoga što ste vidjeli i što ste o tome mislili, pa neka budu kratke i uvjerljive. Slično kao i poezija, mora utjecati na čitatelja na najbogatiji i najkraći mogući način. Ipak, nemojte je učiniti prekratkom, inače će se osjećati frustrirajuće nedovršeno. Moraju biti jasne, čitljive i relativno lako razumljive, s tek toliko informacija da prenesu vaše mišljenje.
  • Izbjegavajte redundanciju, suvišno ponavljanje istih riječi, najčešće imena autora i albuma u tekstu.
  • Uključite omot albuma i videoklipove (YouTube) kako biste “razbili” tekst i ilustrirali vaše pisanje.

Kad prikupite svoje podatke, analizirate glazbu i odlučite se za općeniti pristup, napravite konture. Svrha okvira je omogućiti vam da organizirate svoje informacije i razmišljanja, a da se ne morate baviti problemima stvaranja elegantne proze. Ne ustručavajte se isprobati više nacrta, ako možete predvidjeti više načina kako rasporediti svoj materijal, onda odaberite najbolje od svojih mogućnosti. U ocrtavanju pokušajte osigurati da svaki unos ima stvarni sadržaj; dobar način da to učinite je da napravite strukturu rečenice, u kojoj je svaki unos cjelovita rečenica sa svojim subjektom i predikatom. Provjerite svoje obrise kako biste bili sigurni da dopušta sve što želite reći; ako se to ne dogodi, možda ćete primijetiti da kad kasnije pokušate uključiti dodatne stavke, tijek pisanja postaje teško pratiti.

Kao osnovno, morate formatirati pregled kako bi bio lako čitljiv. Imajte na umu da bilo koji tekst mora imati početak i logičan zaključak, a događaji, činjenice ili bilo koje druge informacije trebaju se navoditi uzastopno. Rečenice u odlomcima trebale bi biti međusobno povezane značenjem, a svaki novi odlomak logično bi trebao slijediti iz prethodnog.

Svaki odlomak trebao bi se sastojati od točke koja je vjerodostojna, relevantna za vašu tezu i analitička. Upamtite da se zalažete za određeno stajalište i da morate uvjeriti čitatelja u to stajalište, prezentirajući dokaze u kontekstu vlastitog argumenta.

Utvrdite jasne kriterije za svoje recenzije. Slijedom istog osnovnog okvira za svaku recenziju može vam pomoći u poticanju osjećaja dosljednosti u vašim postovima i omogućit će čitateljima stvaranje usporedbi. S druge strane, razvijanjem vještine te okvire ćete širiti i mijenjati u nekom drugom pravcu, kreirajući vlastiti stil.

Općenito gledano, pisanje recenzija nema fiksnu strukturu. No, recenzija je u pravilu napisana u novinarskom stilu, polemične je naravi i može gravitirati žanru eseja književne kritike. Mišljenja sam da esej može biti dosljedan format za recenzije koje pišete.

Ne žurite s pisanjem, već dajte sebi dovoljno vremena da razmotrite sve aspekte.

Vaš esej o glazbi trebao bi se sastojati od zanimljivih ideja, uvjerljivih argumenata i dokaza, promišljene i koherentne strukture i jasne prezentacije. Trebao bi biti napisan u elegantnom stilu, koristeći najbolje stilske prakse koje možete u svom pisanju. Pokušajte ispričati priču svojom recenzijom, povremeno slikajući riječima.

Isprobajte različite oblike. Nemojte se zaglaviti u kolotečini da uvijek pišete isti obrazac. Eksperimentirajte s različitim pristupima i stilovima pisanja glazbe i razvijajte svoje uživanje u ovom aspektu glazbenog iskustva.

Provjerite imaju li smisla vaše rečenice nakon što završite s pisanjem – revidirajte, filtrirajte, nadograđujte, uobličavajte, dovedite ih do savršenstva.

Tendencija među piscima je da žele završiti svoje tekstove čim napišu prvi nacrt. Malo je dijelova tog procesa jednako važno kao i ignoriranje vašeg teksta neko vrijeme, čak i danima. Zatim ga ponovno pročitajte i dobit ćete novu perspektivu. Učinite to s otvorenim umom.

Kad se osjetite dobro zbog učinjenog, gotovo je.

Ili?

Nakon što tekst “zgotovim” (što redovito nikad nije u ovoj fazi nastanka), svakako ga pročitam još nekoliko puta, ali ako ne nagovorim nekoga da mi to provjeri, konačni će proizvod, gotovo sigurno, biti prožet greškama. Jednostavno, pored zdravih očiju, ne možete vidjeti sve pogreške u svom radu. Stoga, dajte na provjeru nekome od povjerenja, po mogućnosti nekom tko izvrsno poznaje pravopis, gramatiku i općenito dobro pisanje, te eventualno može ponuditi konstruktivnu kritiku, odnosno ukazati na ono što je relativno dobro, ali bi moglo biti bolje – da lektorira i poboljša vaš tekst.

I opet, nakon svih korekcija, prije nego što ga pošaljete uredniku na objavu, provjerite jeste li zaista zadovoljni konačnim proizvodom.

*Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima na ovom portalu su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav MLP-U portala.